آزمون چسبندگی به فلز

آزمون چسبندگی به فلز

مطابق آخرین استاندارد ASTM D429:2023

  آزمون چسبندگی به سطح فلز بیانگر میزان مقاومت چسبندگی استاتیک لاستیک به زیرآیند سخت مانند فلز می­باشد.این آزمون در آزمایشگاه صنایع لاستیکی پاد سپاهان بر اساس استاندارد ASTM D429  مطابق روش B (زاویه 90 د رجه) جهت تست میزان چسبندگی لاستیک به فلز در قطعات فلزدار مانند  غلتک، گیت، ر ابرلاینینگ و … انجام میگیرد.

شر ایط آزمون و گزارش دهی نتایج

1- نمونه دارای عرض 25±0.5mm ، ضخامت 6.3±0.1mm و طول 125mm می باشد.

2- ضخامت فلز 1.6±0.1mm با عرض 25±0.5mm و طول 60±1mm می باشد.

3- ابتدا فلزهای لازم جهت آزمون را سند بلاست نمو ده. قبل از هر گونه آلودگی سطح فلز، سطح فلز را کاملا با پرایمر آغشته و پس از خشک شدن سطح، حداقل یک ساعت، یک ناحیه با ابعاد مربعی 25mm*25mm تقریبا وسط فلز  جدا نموده و بقیه را با یک لایه چسب نواری پوشانده تا مانع از چسبیدن لاستیک به فلز گردد. قسمت میانی را به چسب آغشته کنید و حداقل یک ساعت صبر کنید تا خشک شود.ضخامت لاستیک نیز حدود  8mmمیباشد.

4- پس از فرآیند پخت، نمونه بایستی در دمای استاندارد2ºC 23± برای مدت زمان 16 ساعت نگه داشته و سپس آزمون انجام شود.

5- آزمون توسط دستگاه تنسایل با سرعت جدایش فک ها 50±5 mm/min انجام میشود.

6- پس از بستن فک چسبند دگی و قراردادن نمونه  در پایان تست سطح جدا شده لاستیک و سطح فلز را بررسی و نوع جدایش را بر اساس درصد به شرح زیر گزارش میگردد.

R: جدایش لاستیک از لاستیک، RC: جدایش از فصل مشترک لاستیک و چسب

CP: جدایش از فصل مشترک پرایمر و چسب، M(CM): جدایش از فصل مشترک فلز و پرایمر

مثال: RC-50,M-50، یعنی 50 درصد جدایی ها از فصل مشترک فلز و پرایمر بوده و 50 درصد نیز از فصل مشترک لاستیک و چسب بوده است. مقدار چسبندگی نیز  با واحد N/mm گزارش میگردد (داده نرم افزار).

نظر دهید

بخش های ضروری *