آزمون مانایی فشاری

آزمون مانایی فشاری

مطابق با آخرین استاندارد ASTM D395:2018

  مانایی فشاری توانایی لاستیک را برای حفظ خواص الاستیک پس از قرار گرفتن در معرض فشار در مدت طولانی بررسی میکند. مانایی فشاری لاستیک در قطعاتی که کاربردشان تحت تنش استاتیک  می­باشد، استفاده میشود. آزمون مانایی فشاری در یک تغییر شکل ثابت تحت شرایط دمایی و زمانی مشخص انجام میشود این آزمون درآزمایشگاه صنایع لاستیکی پادسپاهان براساس استاندارد  ASTM D395 روش B جهت اندازه گیری درصد مانایی فشاری لاستیک پخت شده جهت تولید قطعات، کش غلتک، رابر لاینینگ و …. با خواص ویژه مانایی فشاری انجام میگیرد.

شر ایط آزمون و گزارش دهی

1- نمونه استاندارد مورد آزمون در آزمایشگاه صنایع لاستیکی پادسپاهان دارای ابعاد استوانه ای با ضخامت  12.5±0.5 میلیمتر و قطر 29.0±0.5 میلیمتر میباشد.

2- در صورتیکه از روی هم قرار دادن لایه های لاستیک جهت تامین ضخامت مورد نیاز استفاده میکنید؛ تعداد لایه ها نبایستی از 7 لایه بیشتر باشد.

3- نمونه بایستی حداقل 24 ساعت و حد اکثر دوماه پس از پخت تست شود.

4- نمونه حداقل بایستی 3 ساعت در دمای استاندارد آزمایشگاه 23±2ºC قرار گیرد.

5- پس از تعیین ضخامت اولیه و قرار دادن نمونه ها بین صفحات اطمینان حاصل کنید که نمونه ها با یکدیگر و یا با اسپیسرها در تماس نباشند.

6- درصد فشرده سازی بایستی 25 درصد باشد.

7- دما و زمان مناسب را جهت انجام آزمون با توجه به شرایط درخواست مشتری تعیین کنید.

(دمای آزمون بهتر از استاندارد D1349 انتخاب شود. زمان آزمون نیز بهتر است 22 ساعت و یا 70 ساعت انتخاب شود.)

8- نمونه ها باید در دمای اتاق بسته شده و ظرف نهایتا 2 ساعت پس از بسته شدن در داخل آون در دمای مورد نظر در داخل آون قرار گیرد.

9- نمونه های خارج شده پس ازمدت زمان معلوم را بایستی بر روی سطحی که هدایت حرارتی پایینی دارند؛ مانند سطح چوب به مدت 30 دقیقه قرار دهید.

10- در نهایت میزان تغییر شکل باقیمانده پس از 30 دقیقه تعیین میشود و ضخامت نهایی با دقت 0.020mm اندازه گیری کنید.

11-ضخامت اسپیسر بایستی 9.5±0.02 mm  باشد.

12- نمونه ها دو تایی و یا سه تایی آزمون گرفته می شود. در روش دو تایی، میانگین نمونه ها به شکل درصد گزارش شده و در روش سه تایی میانه (داده میانی) سه نمونه به شکل درصدی گزار ش میشود.

محاسبات نهایی

CB: درصد مانایی فشاری ، t0: ضخامت اولیه نمونه، ti: ضخامت نهایی نمونه، tn: ضخامت اسپیسر

نظر دهید

بخش های ضروری *